Ödül sayısına göre en yaratıcı ajans mı belirlenir?
Evet.
[ Liste Güncellendi! 2020 En İyi Ajanslar için tıklayın ]
Bloglarda ve çevremizde oldukça fazla karşılaştığımız bir soru, bir eleştiri – “Ödül sayısına göre en yaratıcı ajans mı belirlenir?”
20 tane ödül kazanan bir ajansa iş verdiğinizde, 1 ödül kazanan veya ödül kazanamayana göre konuşulan ve etki yaratan bir iş çıkarma olasılığı çok daha fazla.
“Bu sıralama, yaratıcı iş çıkarma olasılıkları sıralaması aslında…”
Bununla birlikte, bu durum 20 tane ödül kazanan ajansın kesinlikle sizin için harikalar yaratacağı anlamına gelmiyor.
Hiç ödül kazanamayan bir ajans, sizin projeniz için sıra dışı yaratıcı bir fikre ve bu fikri uygulamak için gereken niteliğe sahip olabilir.
Yaratıcı iş çıkarma olasılıkları listesi dedik.
Peki bu olasılıkların içine ajansın kaç müşterisinden kaçına yaratıcı iş yaptığının sayısı, reklamverenin gelirleri ne kadar arttı (reklam sattırdı mı?), yeni müşteri kazanımı oldu mu?, rekabette kazandırdı mı?, tamam satışlar arttı da pazar payı arttı mı?, marka algısı/güveni arttı mı? gibi dişe dokunur bilgiler de eklense harika olurdu. Ne kadar bütçelerle bu işler ortaya çıkıyor vs…
Yani reklamveren bir bütçe harcıyor ama geri dönüşü nasıl olmuş?( Bir nevi effie)
Tüm bu verilere bir odada hep beraber reklam izleyen bir grup bilir kişi tarafından ulaşılması imkansız.
Reklam güzeldir, ama etkisi olmamıştır. Verilen ödüller neye göre veriliyor? Seyir zevkine, sanata göre mi?
Yoksa yatırım/gelir performansına göre mi?
Ödüllerde kıstasların artık değişmesi gerekiyor.
Veriye dayalı bir dünyada yaşayıp 1970 lerin zihniyetiyle ödül vermeyi bırakmamız gerekiyor.
Burada elbette RD ve RVD’ye büyük iş düşüyor. Pazarları, sektörleri, yapılan işleri yıl boyunca monitörlemeleri ve bu bilgi birikimine, veriye dayalı bir şekilde ödül vermeleri gerektiğini düşünüyorum.
Örneğin bir grup bilirkişi haricinde bir de halk oylamasına gitse nasıl olurdu bu ödüller?
Hedef kitle halk değil mi? Markanın hedef kitlesi sevdi mi bu reklamı? Lovemark tadında bir şeyler yapılabilir belki.
Otorite kim? Zaten derneklerde yönetim kurulu üyesi bu ajanslar, çıkar ilişkisi vardır – lobicilik dönüyor – ödülü veren kurumla eskiye dayalı ilişkileri olduğu için aldılar, jüriyi bilmem kim etkiledi vs…
Bu tarz söylemler için seçilen işlerin bazılarına aşağıda izleyebilmeniz için yer verdik.
Zaten işleri incelediğimizde bu yakınmaların ne kadar anlamsız olduğunu görüyoruz. Ek olarak tam listelere en alt taraftan ulaşabilirsiniz.
Bu ödüller neden var? Ne gerek var? diyenlere en güzel cevap Eli Acıman tarafından çok uzun zaman önce verilmiştir.
Her yıl tekrarlanacak Kristal Elma Ödülleri Yarışması’nı başlatmamızın amacı, reklam sektörünün yaratma yeteneğini motivasyon yolu ile yükseltmektir. Eli Acıman – Kristal Elma Balosu 3 Mart 1989
EN YARATICI AJANSLAR 2019
EN YARATICI REKLAMVERENLER 2019
TRIBAL ISTANBUL & Norr Film | Netflix – Black Mirror – Bayram
TBWA – Alice Müzikali Zorlu
HAVAS İSTANBUL | Finish Reckitt Benckiser – Susuz Bardaklar
Havas Worldwide & Havas Media | Finish Reckitt Benckiser 25 Litre
4129Grey Autonomy Film | Fenerbahçe Fenerbahçe A.Ş.- FENER OL
4129Grey | Socrates Dergi Carlos Kaiser’in Olası Kariyeri
TBWA\İstanbul | Turkcell – Ulaşılamayanlar
Rafineri | LOSEV – Canım Kardeşim
Rafineri | FOX – Hayran Olunacak Kadınlar
BLAB | Arçelik Bunun neresi küçük?
Havas & Filmpark | İkinciyeni.com Çelik Motor – Kaputa Vur
Kaynaklar
https://mediacat.com/2019un-en-cok-odul-alan-ajanslari-reklamverenleri/
İlk 10’da ne kadar az “yerli ve milli” ajans var , neden hep bir network ile ortaklık yapmışlar diyorsanız, ajans tarihini anlatan yazımızı okuyarak öğrenebilirsiniz.